بازاریابی شبکه ای سپاروک پخش پایدار ورود به سرزمین دانش و سلامتی
سپاروک پخش پایدار فروشگاه سپاروک
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
سپاروک بلاگ
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
آموزشی
فروش مستقیم
اقتصادی
تکنولوژی
جوانسازی
روابط سازنده
سبک زندگی سالم
سلامتی
محصولات نگهداری مو کسب و کارت را بساز
مادر ، کودک و نوزاد
نتورک مارکتینگ چیست؟

نتورک مارکتینگ چیست؟

نتورک مارکتینگ چیست؟
مجموع بازدید : 359 زمان مطالعه : 8 دقیقه و 21 ثانیه

نتورک مارکتینگ چیست؟

 

بازاریابی شبکه ای که از آن با عناوینی چون بازاریابی چند سطحی، MLM، نتورک مارکتینگ و بازاریابی ارجاعی نیز یاد می شود یکی از استراتژی های بازاریابی جهت فروش محصولات یا ارائه ی خدمات است که در آن درآمد شرکت، حاصل از فروش/ارائه ی محصولات/خدمات است و درآمد بازاریابان، حاصل از سیستم کمیسیون فروش است.
هر شرکت بازاریابی شبکه ای پلن درآمدزایی خودش را دارد اما در تمام این پلن ها یک ویژگی مشترک وجود دارد و آن این است که درآمد بازاریابان از دو راه کسب می شود:
1- از طریق کمیسیون فروش مستقیم محصولات توسط بازاریابان به خرده فروشان
2- از طریق کمیسیون حاصل از فروش محصولات توسط بازاریابان زیرمجموعه ی یک بازاریاب

 

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست


از این رو در بازاریابی شبکه ای از یک بازاریاب انتظار می رود تا بتواند محصولات شرکت را از طریق روش های مختلف بازاریابی به خرده فروشان نهایی بفروشد و از طرف دیگر بتواند افراد جدیدی را به شرکت جذب کند تا زیرمجموعه ی او توسعه پیدا کند و بتواند از فروش محصولات توسط آن ها نیز درآمد کسب کند. البته در این مدل هیچ لزومی به جذب افراد جدید وجود ندارد و فرد می تواند بدون جذب حتی یک نفر هم درآمد کسب کند و به اهداف مالی خودش دست پیدا کند. در ادامه بازاریابی شبکه ای و مدل درآمدزایی آن به شکل مفصل توضیح داده شده است.



فهرست مطالب


بازاریابی شبکه ای چیست؟


پلن بازاریابی شبکه ای چیست؟


فروش مستقیم به چه معنی است؟


سیستم سلسله مراتبی و چندسطحی چیست؟


میزان درآمد یک بازاریاب شبکه ای چقدر است؟


مقایسه ی مدل بازاریابی شبکه ای و هرمی


بهترین شرکت های بازاریابی دنیا


بیشتر بدانید


منابع

Anchor

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای یک مدل تجاری برنده-برنده است که بیش از 70 سال قدمت دارد. این مدل تجاری در تمام کشورهای دنیا به عنوان روشی قانونی برای فروش محصولات و ارائه ی خدمات شناخته شده است. این روش ، یک الگوی تجارت قانونی است و راهی مشروع برای کسب درآمد است که میلیون ها نفر در سراسر جهان برای رسیدن به زندگی بهتر و با کیفیت تر در آن مشغول به کار هستند.

مدل تجاری هرمی مدلی است که در آن درآمد افراد حاصل از فروش فرصت ها است و نه محصولات/خدمات. در شرکت های بازاریابی شبکه ای محصولات/خدمات به مصرف کنندگان عرضه می شوند و تنها تفاوت این روش با روش فروش معمولی این است که در این مدل شما نمی توانید محصولات این شرکت ها را در فروشگاه های خرده فروشی عادی ببینید. جالب است بدانید که تنها در کشور آمریکای شمالی بیش از 1200 شرکت بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند و هر ماه نیز به این تعداد اضافه می شود. بازاریابی شبکه ای یک مدل تجاری برنده برنده است که به شرکت ها اجازه می دهد تا بدون تحمل هزینه های بالای بازاریابی، محصولات خود را به سرعت به بازار وارد کنند. دلیل این امر آن است که کسانی که محصولات شرکت های بازاریابی شبکه ای را به دیگران معرفی می کنند (به عنوان مثال من و شمای نویی) کسانی هستند که این کار را خیلی راحت و از طریق به اشتراک گذاشتن آن محصول انجام می دهند، این کار می تواند در خانه و با استفاده از شبکه های اجتماعی و یا وبلاگ ها و سایت ها انجام شود. به علاوه، شرکت هایی که مدل تجاری بازاریابی شبکه ای دارند فرصت بسیار خوبی را برای افراد فراهم می کنند تا بتوانند با استفاده از این مدل خیلی راحت و در خانه کسب درآمد کنند.

نتورک مارکتینگبسیاری از افرادی که کار بازاریابی شبکه ای را انجام می دهند این کار را به عنوان یک شغل دوم در نظر می گیرند و در کنار کار ثابتی که دارند این کار را هم انجام می دهند، در واقع این افراد از این فرصت جهت کسب درآمد مازاد استفاده می کنند. شما می توانید در این کار اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال هدف شما می تواند از بدست آوردن هزینه ی سفر تابستانی تا خرید یک بوگاتی یا هر چیز گران قیمت دیگری تغییر کند. نکته ی مهم در این کار آن است که شما در زمان شروع به کار و قبل از هر کار دیگری بایستی ابتدا هدف تان را مشخص کنید. هدف شما راهنمای اصلی شما در این مسیر خواهد بود، شما بر اساس هدف تان مشخص می کنید که در طول روز چقدر بایستی برای این کار زمان بگذارید و تلاش کنید. اگر هدف شما کوچک باشد مسلما احتیاج به زمان و تلاش کمتری خواهید داشت و اگر هدف تان بزرگ باشد، زمان بیشتری برای این کار باید بگذارید و بیشتر تلاش کنید.

 

 

در بازاریابی شبکه ای شما براساس بزرگی هدف تان تلاش می کنید و هیچ اجباری در این راه وجود ندارد

 

بازاریابی شبکه ای چیستخوشبختانه در این راه کسی شما را محدود نمی کند، شما خودتان رئیس خودتان هستید و کسی که هدف، میزان ساعت کاری و میزان درآمد شما را مشخص می کند فقط خودتان هستید.
تصور کنید یک نفر به شما بگوید که کاری را سراغ دارد که شما می توانید در منزل آن را انجام بدهید، ساعت کاری تان را خودتان مشخص کنید و میزان درآمدتان هم دست خودتان باشد، واقعا چه فرصت شغلی بهتر از این می تواند وجود داشته باشد؟ شاید خیلی از شما فکر کنید که این کار یک رویاپردازی است، اما باید بدانید که بازاریابی شبکه ای این فرصت را در اختیار شما قرار داده و کاملا واقعی و به دور از هر رویا پردازی است.
برای آنکه مطمئن بشوید که این کار یک فرصت عالی، قانونی و بدور از هرگونه رویا پردازی است بایستی با پلن های بازاریابی آشنا بشوید و در مورد آن ها تحقیق کنید. اگر به تازگی قصد ورود به دنیای بازاریابی شبکه ای را دارید، احتمالا واژه ی پلن بازاریابی برای تان واژه ای ناآشنا است و به شکل علامت سوال در ذهن تان نقش بسته است؛ باهم ببینیم که پلن بازاریابی چی است؟

 

 

پلن درآمدزایی شرکت سپاروک پخش پایدار

 

پلن بازاریابی شبکه ای چیست؟

پلن بازاریابی گزارش و داکیومنتی است که استراتژی بازاریابی یک شرکت و نحوه ی سود دهی به توزیع کنندگان و زیرمجموعه های آن ها را مشخص می کند. در این گزارش مشخص می شود که یک شرکت بازاریابی شبکه ای به چه شکلی استراتژی های خودش را پیاده سازی می کند و راه رسیدن به اهدافش چیست.
به طور معمول یک پلن بازاریابی شامل موارد زیر می شود:
1- متریک هایی که براساس آن به بازاریابان سود تعلق می گیرد
2- تایم لاین، مدت زمان یا پریودی که در طول آن به بازاریاب سود داده می شود، به عنوان مثال یک شرکت بازاریابی مشخص می کند که در ابتدای هر ماه واریز سود بازاریابان انجام می شود
3- توضیح در خصوص بسترهای ممکن جهت تبلیغات، به عنوان مثال تبلیغات اینترنتی، رادیو، روزنامه، مجله و غیره
4- نحوه ی قیمت گذاری
5- سطوح بازاریابی
موارد گفته شده به طور معمول در پلن های بازاریابی وجود دارند اما این به معنای آن نیست که لزوما همه ی این موارد در تمام پلن ها ذکر می شوند، در واقع یک پلن بازاریابی براساس استراتژی کلی بازاریابی یک شرکت نوشته می شود.
شرکت انتخابی شما هر پلن بازاریابی که داشته باشد، در نهایت شیوه ی فروش آن به شکل فروش مستقیم است. در واقع می توان گفت که بازاریابی شبکه ای اغلب با عبارتی به نام "فروش مستقیم" همراه است، اما فروش مستقیم به چه معنی است؟

 

فروش مستقیم به چه معنی است؟

بازاریابی شبکه ای چیست

اصطلاح فروش مستقیم به معنای آن است که در سیستم بازاریابی شبکه ای محصولات بدون واسطه و مستقیم از فروشنده به دست خریدار می رسد و در این راه از هیچ یک از کانال های توزیع معمول استفاده نمی کند.
در این روش، مسئولیت فروش محصولات به بازاریابان شرکت سپرده می شود و آن ها از این طریق می توانند کمیسیون دریافت کنند.

 

سیستم سلسله مراتبی و چندسطحی چیست؟

شرکت های بازاریابی شبکه ای از یک سیستم سلسله مراتبی و چند سطحی پیروی می کنند. اما این سیستم به چه صورت کار می کند؟ این مورد را با یک مثال توضیح می دهیم، فرض کنید که شخص ‘A’ و ‘B’ در سیستم حضور دارند و شخص ‘B’ زیرمجموعه ی شخص ‘A’ است. در این سیستم هرگاه شخص A محصولی را بفروش برساند کمیسیونی را دریافت می کند، به علاوه هرگاه شخص B نیز محصولی را بفروشد، شخص A نیز بخشی از کمیسیون این فروش را دریافت خواهد کرد. پس در اینجا می بینیم که شخص A هر چقدر خودش و بازاریابان زیرمجموعه اش فروش بیشتری داشته باشند، سود بیشتری بدست خواهد آورد. این موضوع باعث می شود تا هر بازاریاب تمایل به فروش بیشتر و جذب افراد بیشتر در زیرمجموعه ی خودش داشته باشد. به عنوان مثال، در این نمونه شخص B نیز سعی می کند تا محصولات بیشتری را بفروشد و بازاریابان بیشتری را جذب کند و این سلسله مراتب مدام تکرار می شود و یک سیستم چند سطحی را بوجود می آورد.

 

میزان درآمد یک بازاریاب شبکه ای چقدر است؟

درآمد یک بازاریاب شبکه ای

بازاریابی شبکه ای یک شبکه ی مبتنی بر کمیسیون است که در آن شرکت کنندگان به ازای انجام کاری خاص (فروش محصولات) کمیسیون دریافت می کنند. در این مدل هرکس مسئول کار خودش است و هیچ کسی رئیس یا کارمند شخص دیگری نیست. در این مدل میزان درآمد رابطه ی مستقیمی با میزان تلاش و زمانی که فرد برای آن کار اختصاص می دهد دارد. در واقع هرچقدر فرد تلاش بیشتری کند، درآمد بیشتری هم خواهد داشت.

 

 

 

 

میزان درآمد شما رابطه ی مستقیمی با میزان تلاش شما دارد

 

مقایسه ی مدل بازاریابی شبکه ای و ساختار هرمی

در سیستم هایی که برپایه ی ساختار هرمی بنا شده اند یک بازاریاب تنها از جذب افراد دیگر سود دریافت می کند و در این مدل بازاریاب درگیر هیچ نوع محصولی نمی شود. به طور قطع این روش یک روش نامشروع است و درست مثل این می ماند که یک فرد بخواهد از دوستان و آشنایان خودش سو استفاده کند و به واسطه ی آن ها کسب درآمد کند. در این مدل شرکت ها، افراد سعی دارند تا با رویاپردازی و در باغ سبز نشان دادن به افراد دیگر آن ها را فریب بدهند تا آن ها به عضویت مجموعه در بیایند و زیرمجموعه ی آن ها بشوند. این کمپانی ها به شدت برروی این موضوع که شما خیلی سریع می توانید به یک درآمد رویایی و غیرقابل تصور برسید تمرکز دارند و همه ی سعی خودشان را هم می کنند تا از این طریق بتوانند افراد زیرمجموعه ی خودشان را افزایش دهند.
به عنوان مثال در یک شرکت هرمی به فرد گفته می شود که چیزی حدود 1 میلیون تومان را جهت عضویت در شرکت پرداخت کند با این شرط که با جذب هر یک فرد جدید به شرکت 25% از هزینه ی جذب آن فرد به او تعلق خواهد گرفت، به عنوان مثال در این نمونه این فرد با جذب هر یک نفر جدید 250 هزارتومان دریافت خواهد کرد.
همان طور که از توضیحات بالا مشخص است این مدل یک مدل تجاری کاملا غیرمشروع و غیرقانونی است چرا که در آن افراد شرکت کننده به شدت متضرر خواهند شد.

بازاریابی شبکه ای و مدل هرمی

اما بازاریابی شبکه ای چیزی ورای مدل هرمی و ساختار آن است، در بازاریابی شبکه ای هدف فروش محصولات است و نه جذب افراد. در این مدل تجاری هیچ لزومی به جذب فرد جدید در شرکت وجود ندارد و شما می توانید خیلی راحت و تنها از طریق فروش محصولات درآمد کسب کنید. این مدل یک مدل برنده برنده است که در آن مشتریان هر آنچه را که نیاز دارند خرید می کنند و بازاریاب با فروش هر محصول کمیسیونی را دریافت می کند.
پس نتیجه می گیریم که:

 

مفهوم بازاریابی شبکه ای کاملا متفاوت از ساختار هرمی است و به هیچ عنوان این دو عبارت معنای یکسانی ندارند

 

نکات کلیدی:
1- بازاریابی شبکه ای مناسب افرادی است که انرژی خوب، اهداف مشخص و مهارت در فروش دارند. البته مورد آخر همان طور که از اسمش پیدا است یک مهارت است و می تواند با شرکت در کلاس ها و سمینارهای آموزشی شرکت و نیز راهنمایی های لیدرهای شرکت بدست آورده شود.
2- در مدل بازاریابی شبکه ای هیچ لزومی به جذب افراد جدید وجود ندارد و این کار می تواند در یک سطح (یعنی خود شما) انجام بشود و با موفقیت های بزرگ هم همراه بشود. شما در این مدل با فروش محصولات کسب درآمد می کنید و نه با جذب افراد.
3- مراقب شرکت هایی که وعده ی درآمدهای رویایی را با جذب افراد جدید به شما می دهند، باشید. این مدل تجاری کاملا به ضرر فرد عضو شونده است، پس قبل از هرگونه اقدامی در مورد شرکت، مدل درآمدزایی و مدیران آن تحقیق کنید.

 

بهترین شرکت های بازاریابی دنیا

شرکت Amway حدود 57 سال است که مشغول به فعالیت در زمینه ی بازاریابی شبکه ای است. این کمپانی یکی از بهترین و بزرگترین شرکت های بازاریابی شبکه ای موفق در جهان است. شرکت های بزرگ دیگری که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، عبارتند از Tupperware, Nu skin, Juice Plus.

 


بیشتر بدانید

چطور در نتورک مارکتینگ موفق شویم؟

چرا نتورک مارکتینگ انتخاب مناسبی است؟

 


منابع:

https://en.m.wikipedia.org
https://www.investopedia.com
https://www.feedough.com
https://mlmfastforward.com
https://www.investopedia.com
https://venngage.com